Pages

Sunday 10 June 2012

Permulaan yang hebat untuk Croatia




Croatia memulakan kempen Euro 2012 mereka dengan menewaskan Republik Ireland 3-1 dalam perlawanan Kumpulan C.

Ireland, yang tidak kalah dalam 14 perlawanan terakhir mereka sebelum ini, tidak memulakan perlawanan ini dengan baik dan Croatia mendahului perlawanan melalui Mario Mandzukic pada minit ke-3.

Sean St Ledger menyamakan kedudukan selepas 19 minit tetapi Croatia mendahului perlawanan sekali lagi tiga minit sebelum separuh masa apabila Nikica Jelavic menjaring masuk dari jarak dekat.

Jaringan sendiri Shay Given pada permulaan separuh masa kedua melesapkan harapan Ireland untuk bangkit dan meletakkan Croatia di tangga pertama Kumpulan C selepas Sepanyol seri dengan Itali 1-1.

Jurulatih Ireland, Giovanni Trapattoni jelas akan marah dengan jaringan awal yang dibolos pasukannya.

Mandzukic, yang tidak dikawal oleh mana-mana pemain Ireland, menanduk masuk hantaran Darijo Srna dari sayap kanan untuk berikan pendahuluan kepada Croatia.

Walaubagaimanapun, Ireland meningkatkan prestasi mereka dengan percubaan Damien Duff dan Keith Andrews yang tersasar.

Mereka menyamakan kedudukan pada minit ke-19 apabila sepakan percuma McGeady dari sayap kiri ditanduk masuk oleh St Ledger.

Croatia mendahului perlawanan sekali lagi apabila hantaran Modric terkena dua pemain Ireland dan terlepas kepada Jelavic, yang menjaringkan dengan tenang melepasi Given dari jarak dekat.

Croatia memulakan separuh masa kedua dengan cara yang sama, dan sebuah permainan yang hebat menghasilkan gol ketiga mereka.

Hantaran Perisic ditanduk oleh Mandzukic terkena tiang lalu terkena Given dan masuk ke gawang.

Ireland berjuang dan cuba untuk menjaringkan gol kedua mereka tetapi benteng pertahanan Croatia kukuh. Mereka kini harus menewaskan Sepanyol atau Itali jika mahu kekalkan harapan untuk mara ke suku akhir Euro 2012.

No comments:

Post a Comment