Pages

Sunday 10 June 2012

Belanda dikejutkan oleh Denmark





Denmark memulakan kempen Euro 2012 mereka dengan menewaskan Belanda 1-0 di Kiev.

Belanda, dengan pemain-pemain hebat seperti Sneijder, Robben dan van Persie bermain, memberikan persembahan yang mengecewakan manakala pasukan Morten Olsen bermain dengan penuh semangat untuk memulakan kempen Euro mereka dengan kemenangan.

Denmark, yang tidak pernah menang perlawanan pembukaan pertandingan Euro dalam sejarah mereka, menjaringkan gol kemenangan pada minit ke-24 melalui Michael Krohn-Dehli apabila beliau melepasi Johnny Heitinga sebelum merembat bola melepasi Maarten Stekelenburg.

Belanda mempunyai banyak peluang untuk menjaringkan gol penyamaan tetapi mereka mensia-siakan peluang mereka. Pertama, usaha Robben terkena tiang dan Van Persie kemudian membazirkan beberapa peluang baik selepas itu.

Walaupun tidak menguasai perlawanan, Belanda masih tetap berjaya mencipta banyak peluang, terutama sekali dengan Wesley Sneijder membuat hantaran-hantaran baik tetapi penjaga gawang Denmark, Stephen Andersen memberikan persembahan yang hebat untuk menyelamatkan pasukannya.

Pemain sayap Ibrahim Afellay juga kelihatan agak mengacam dalam perlawanan ini dengan beberapa usaha yang tersasar.

Walaupun selepas penyertaan Huntelaar dan Van der Vaart di separuh masa kedua, Belanda tidak dapat menjaringkan gol penyamaan dengan benteng pertahanan Denmark, yang dipimipin oleh ketua pasukan Daniel Agger dan Simon Kjear, kukuh.

Belanda kini harus bangkit di perlawanan kedua mereka apabila menentang Jerman di 14 Jun untuk kekalkan harapan mereka untuk mara ke suku akhir Euro 2012.

No comments:

Post a Comment